ციკლიდან “პორტრეტები”
მოყვასი ჩემი
(ლევ სოფიანიდი)
ბულატ ოკუჯავა იგონებდა (ეს იყო ქობულეთში გამართულ სიმპოზიუმზე): “ჯარიდან რომ დავბრუნდი, თბილისის უნივერსიტეტში გავაგრძელე სწავლა. ფრონტზე გამოვლილ-განცდილმა, ცოტა არ იყოს, გზა ამირია. არ ვიცოდი, რა საქმეს მივდგომოდი. მაშინ შევხვდი ორ ჭაბუკს – ალექსანდრე ციბულევსკისა და ლევ სოფიანიდის. ეს მათ დამდეს უდიდესი ამაგი, მათ მაზიარეს პოეზიას, შემომაბრუნეს ხელოვნებასთან”.
შემდეგ, სატელევიზიო გადაცემაში, იგივე გაიმეორა, ოღონდ მცირე რედაქციით, გამოტოვა ლევ სოფიანიდი, რადგან ლევ სოფიანიდი არ გახლდათ არც ცნობილი მწერალი, არც მეცნიერი, არც სპორტსმენი… არ ვიცი, ეგებ ოკუჯავა მართალიც იყო და ხალხს არაფერს ეტყოდა უცნობი კაცის სახელი. ერთია ოღონდ, მის ზეპირსიტყვიერებასა და ოფიციალურ გამოსვლას შორის გაწოლილი მიჯნის ბუნდოვანებაში უნდა დანთქმულიყო ლევ სოფიანიდის პიროვნება, იქნებ ამის გამოცაა დღეს რომ ამაოდ ვუტრიალებ იმ დახშულ კოშკს, რომლის იდუმალ სიღრმეში ჯერ კიდევ ფეთქავს ლევ სოფიანიდის გაუმხელელი გენია და მშფოთვარე სული…
ვინ იყო იგი? ათასი ათასთაგანი, მილიონი მილიონთა შორის. მაგრამ მეხსიერება ჯიუტია, უნდა გავიხსენო კაცი, რომელიც თითქოს არც არსებობდა, არც უცხოვრია ამქვეყნად. სადღაც, კულტურული ყოფიერების გარეუბნებში ბოგინებდა და მხოლოდ მათზე ახდენდა ზემოქმედებას, ვისაც პირადად იცნობდა.
თბილისისა და ბოლნისის “ფოლკსდოიჩთა” ახალშენებში აღზრდილი, მამით ბერძენი, დედით გერმანელი (ალმენდინგერი), საქართველოს კულტურასა და ბუნების წიაღს იყო შერწყმული. თუმცა, არასოდეს იფარგლებოდა ერთი რომელიმე კულტურით, თუნდაც რომელიმე ერთი “ბუნებით” (დიდხანს იცხოვრა უდაბნოში, ტრამალზე, უსიერ ტყეებში)… მისი სამშობლო გახლდათ ის მცირე წრე, რომლითაც საკუთარი არსებობა შემოგარსა და არ სურდა ამ წრის გალავნის მოშლა… თან დაჰყვებოდა წრე მიწის ზურგზე გაუთავებელი ხეტიალისას, წრე-ათასფერი – უსახლკარო, მიუსაფარი… ამ მცირე არეში შეჰქონდა, რითაც დაინტერესდებოდა. იგი ფანტასტი იყო, ფიქრობდა დროისა და სივრცის ფილოსოფიურ განზომილებაზე, სატელევიზიო სტერეოგადაცემებზე (ამის თაობაზე წერილიც კი დაბეჭდა), ფოტოხელოვნებაზე, პოეზიაზე…
ლევ სოფიანიდი სახლის რუხ კედელზე ნახშირივით მიხატულ ფიგურას ჰგავდა. მას არ გააჩნდა მოცულობა, სისავსე, ფერ-ხორცი… თითქოს მხოლოდ კონტური… მაღალი, გამხდარი, მთვრალთვალება და თხელნაკვთიანი… მუდამ ჭუჭყიან კოსტიუმში “გამოწყობილი” და მაინც, დახვეწილი და ფაქიზი; იმდენად ფაქიზი, რომ არ შეგეძლო მისი ხალათის გაზინთული საყელოს შემჩნევა, გულისპირზე ჩამოღვენთილი ლაქების დანახვა. გამახსოვრდებოდა მხოლოდ ქცევა, მეტყველება, მანერები…
ლევ სოფიანიდი თან დაატარებდა საკუთარ განაჩენს – უნდა ყოფილიყო ხელმოცარული, წაგებული, უპოვარი და მარტოსული. მისი როლი ამქვეყნად მეფე ლირის ხუმარას როლს წააგავდა, მარად უნდა ეღაღადა ჭეშმარიტება, ოღონდ მისი ხმა მხოლოდ რეფრენი იყო, ფონი ან შორეული ექო… ჰამლეტი-ხუმარა, გაუგებარი და იდუმალი თანამედროვეთათვის… ოღონდ იგი მართლა ფლობდა გენიას – მშვიდ, გამოუღვიძებელ გენიას, რითაც საოცრად ზემოქმედებდა ახლობლებზე, რადგან ადამიანები ცხადად გრძნობდნენ, რომ ამ უღვთოდ მიგდებულ, გვერდებშემოლეწილ ნიჟარაში ჭეშმარიტი ნიჭიერება და ტანჯული სული იფარავდა თავს.
მისი მაგნეტიზმი მიმზიდველიც იყო და დამქანცველიც; აუხსნელი გაღიზიანება მიგყვებოდა მისგან, იქნებ იმის გამო, რომ ამ კაცის უპირატესობა მტკივნეულად შეგეხებოდა. ეს გახლდათ ნობილის უპირატესობა პლებეის წინაშე (თუნდაც გაღატაკებული ნობილისა წარმატებული პლებეის წინაშე).
ლევ სოფიანიდი გულუბრყვილო, ბავშვურ ავანტიურიზმსა და განუხორციელებელ პროექტებს მიელტვოდა; სევდასა და ირონიას მოჰფენდა ირგვლივ.