GPB
104.5 FM

SEARCH NEWS BY DATE

GPB Board of Trustees discussing payment to TNS Opinion
Update Time: 2017-04-18 16:14:00
The Board of Trustees of Georgian Public Broadcaster (GPB) is discussing the issue of payment to TNS Opinion, one of the leader companies in international research. Board members are considering the contract based on which GPB and 3 other private TV companies ordered carrying out of exit-polls ahead of the 2016 parliamentary elections. The Board believes that GPB should not pay to TNS Opinion since results of exit-polls drastically differed from those published by Central Election Commission (CEC). Based on the contract, the admissible margin of error was 2%. 
Read Story
GPB announces competition for scenarios of TV series
Update Time: 2017-04-14 12:19:00
The Georgian Public Broadcaster (GPB) announces a competition for selection of scenarios of TV series for the new broadcast season. The competition will be held into two stages, and all interesting persons can take part in it. Scenarios for Detective-Thriller type and Melodrama genres of TV series will be selected. Contenders should present a concept, one episode with dialog and vision of film director. Detective TV series will be aired twice a week during three months and should have 24 episodes. A melodrama will go on the air 4 times a week and will have 48 episodes. Applications will be received till April 30. For more information, please, call to the following phone number 2 40 94 77. 
Read Story
New rule activated for use of GPB signal
Publish Time: 2017-04-05 20:00:00
A new rule for use of Georgian Public Broadcaster’s (GPB) signal has been activated. GPB will allow all media outlets including private TV Companies to have access to its live transmission material free of charge but only with use of the broadcaster’s logo when distributing the material. This is an international standard and all TV stations will have to observe the rule in the future. “GPB does not limit airing the parliamentary sessions and committee sittings to private TV Companies but allows them to broadcast the footage free-of-charge with use of GPB logo/trademark. GPB will allow all media outlets to access its video material with use of its logo in the future,” reads the statement.GPB released an official statement in response to the allegations voiced during the bureau sitting by members of the parliamentary opposition. Some lawmakers expressed protest over GPB decision and described it as a restriction set for private TV channels. GPB management explained that MPs misinterpreted the released information. The broadcaster further clarified that when providing a common signal, GPB spends both human and technical resources.  
Read Story
GPB releases statement about airing of parliamentary sessions
Update Time: 2017-04-05 18:00:00
Georgian Public Broadcaster (GPB) does not limit airing of parliamentary sessions and committee sittings to private TV Companies but allows them to broadcast them free-of-charge with use of GPB logo/trademark. GPB released an official statement in response to the allegations voiced during the bureau sitting by members of the parliamentary opposition. “GPB will allow all media outlets to access its video material with its logo in the future,” reads the statement. 
Read Story
GPB starts competition for selection of new programs
Update Time: 2017-04-03 20:25:00
The Georgian Public Broadcaster (GPB) announces competition for selection of 9 new programs for new broadcast season starting today. Projects will be received through electronic form. Criteria for selection of programs are determined. A special commission is established. The competition will be held into three stages. The projects, which qualify for the second stage, will be presented. Preparation of pilot programs is required for the third stage. 
Read Story
Rustavi 2 TV Company changed its web-page address
Update Time: 2017-04-03 18:26:00
Rustavi 2 TV Company changed its web-page address from rustavi2.com to rustavi2.ge. Founders of Rustavi 2 TV Company Davit Dvali and Jarji Akimidze say that Rustavi 2 web-page domain rustavi2.com belongs to them. The founders released a statement through social network which reads the following: “Starting today we stop charity activities and will attempt to balance the strong flow of propaganda and misinformation. In 2004 when national movement authorities forced us to cede 60% shares of TV Company, they forgot that the domain was a separate property and continued using the internet resource. The authorities did not even become interested who covered expenses for use of the domain for 13 years,” says the statement. 
Read Story
Davit Dvali, Jarji Akimidze: “Rustavi 2 web-page domain belongs to us”
Update Time: 2017-04-03 16:15:00
Founders of Rustavi 2 TV Company Davit Dvali and Jarji Akimidze say that Rustavi 2 web-page domain rustavi2.com belongs to them. The founders released a statement through social network which reads the following: “Starting today we stop charity activities and will attempt to balance the strong flow of propaganda and misinformation. In 2004 when national movement authorities forced us to cede 60% shares of TV Company, they forgot that the domain was a separate property and continued using the internet resource. The authorities did not even become interested who covered expenses for use of the domain for 13 years,” says the statement. 
Read Story
Rustavi 2 TV Company responded to statement released by founders
Update Time: 2017-04-03 12:19:00
Rustavi 2 TV Company responded the statement released by TV Company founders Davit Dvali and Jarji Akimidze regarding use of company’s web-page domain. “The founders, without any warning, cut off the online platform and thousands of users who watched out programs through internet are now left without information. Technical works are ongoing,” reads the statement. Founders of Rustavi 2 TV Company Davit Dvali and Jarji Akimidze say that Rustavi 2 web-page domain rustavi2.com belongs to them. 
Read Story
Competition for selection of new programs of GPB to begin
Update Time: 2017-03-31 20:15:00
The competition for selection of 9 new programs for new broadcasting season at Georgian Public Broadcaster (GPB) will begin starting April 3. The competition will proceed into three stages. The selection commission is already staffed by 12 members and will be chaired by journalist and writer Paata Kurdadze.The commission, staffed by GPB representatives and 4 foreign experts, held the first sitting today and talked about criteria for selection of new programs.
Read Story
Rustavi 2 TV Company accepts offer of Brothers Karamanashvilis
Publish Time: 2017-03-25 12:19:00
Rustavi 2 TV Company has accepted the offer of Brothers Karamanashvilis. LTD “Team of Rustavi 2” will be officially established on March 27. Nika Gvaramia, General Director of Rustavi 2 Company talked about the offer in “Courier” News Program. He said that the LTD would become the 51% shareholder of “Saqartvelo” TV Company. 
Read Story
Brothers Karamanishivili accept Gvaramia’s proposal
Publish Time: 2017-03-24 20:05:00
The offer voiced by Rustavi 2 Director General Nika Gvaramia has been assessed as ultimatum, however brothers Karamanishivili still accept Gvaramia’s proposal.The owners of Rustavi 2 express readiness to hand the control package of Rustavi 2 shares to employees of TV Company. Nika Gvaramia addressed brothers Karamanishivili with above-mentioned request and assessed the proposal of transferring 40% of shares as fiction.Yesterday Levan Karamanishvili, one of the owners of Rustavi 2 TV Company, expressed readiness to transfer 40% of shares free of charge to the Rustavi 2 employees. He addressed the Rustavi 2 employees to launch consultations to insure transparent and fair distribution of the shares.Despite the consent Karamanishbvilis fixed their negative attitude toward the issue openly.  TV owners are particularly surprised by the fact that only part of employees was mentioned by Gvaramia yesterday.The lawyer of former owner and one of the founders of Rustavi 2 TV Company speak about internal disagreement between Gvaramia and Karamanishvili.
Read Story
GPB was imposed to pay 30 000 GEL compensation to Eka Mishveladze
Update Time: 2017-03-24 12:14:00
Tbilisi City Court partly satisfied the law-suit of Journalist Eka Mishveladze.  Court has delivered a verdict today according to which the order issued by GPB General Director Giorgi Baratashvili on February 11, 2016 about dismissal journalist Eka Mishveladze from Public Broadcaster was terminated. The Broadcaster has to pay 30 000 GEL compensation to Mishveladze and 900 GEL to the state budget.Eka Mishveladze was dismissed from the Public Broadcaster in February 2016, after which, the journalist appealed to the court. During Court dispute her interest was defended by the Georgian Young Lawyers Association (GYLA). The Lawyers of GPB plan to appeal the Court's verdict. 
Read Story
Brothers Karamanishivlis express readiness to transfer 40% of shares free of charge to the Rustavi 2 employees
Update Time: 2017-03-23 16:32:00
Levan Karamanishivlis, one of the owners of Rustavi 2 TV Company, express readiness to transfer 40% of shares free of charge to the Rustavi 2 employees. He released the regarding statement today. He addressed the Rustavi 2 employees to launch consultations to insure transparent and fair distribution of the shares.“We appeal to Rustavi 2 staff. Dear friends, your role in the fight for freedom of speech and democracy in Georgia is invaluable. If not for your daily devotion, Rustavi 2 would no longer exist, or would have been turned into Ivanishvili’s propaganda channel. What you have done in the last two years, after the attack on the television, is civil heroism”.“As a sign of gratitude and respect, we are offering to transfer you 40 % of shares free of charge in order to enable you to define the fate and the future of the channle”, - the statement reads.
Read Story
GPB Board of Trustees held a meeting with Ambassador of Poland
Update Time: 2017-03-16 20:40:00
The members of Board of Trustees of Georgian Public Broadcaster (GPB) held a meeting with the Ambassador of Poland today. The meeting was held by the initiative of Mariusz Maszkiewicz. The future cooperation issues between Georgian and Polish Public Broadcasters were discussed as a part of the meeting.The meeting between managements of two broadcasters has been planned; more details will be announced in April.
Read Story
Protest in support of Rustavi 2 TV Company held
Update Time: 2017-03-11 20:15:00
Protest in support of Rustavi 2 TV Company was held in front of the parliament building at central Rustaveli Avenue in Tbilisi this afternoon. Rustavi 2 Director General Nika Gvaramia and journalists addressed the gathered crowd from the stage installed outside the parliamentary building. The concert also organized in support of Rustavi 2 TV Company lasted during three hours. Representatives of non-parliamentary and parliamentary opposition also attended the event. According to them they continue fighting for protection of freedom of speech. Traffic has been restricted from Kashueti Church to Subway Station ‘Liberty Square.’
Read Story
Protest in support of Rustavi 2 TV Company
Update Time: 2017-03-11 16:08:00
Protest in support of Rustavi 2 TV Company is ongoing in front of the parliament building at central Rustaveli Avenue in Tbilisi.Journalists are addressing the gathered crowd from the stage installed outside the parliamentary building. 
Read Story
GPB Board of Trustees approves action plan
Publish Time: 2017-03-07 18:05:00
The Broadcast Programming of Georgian Public Broadcaster (GPB) will not change before July 17. GPB’s Board of Trustees today discussed and approved the new action plan proposed by the GPB management.The action plan was approved with 6 votes for and 1- against. Sulkhan Saladze voted against. Another member Ketevan Mskhiladze did not participate in the voting.A competition for programs will be announced for the new broadcast season. Board members will consider competition terms, selection criteria and competition commission related issues. Dispute took place during the sitting about some initiatives. 
Read Story
Statement of Social-Democrats about Rustavi 2 case
Publish Time: 2017-03-07 16:14:00
Social-Democrats believe that the campaign about Rustavi 2 TV Company is anti-public and anti-democratic, Gia Zhorzholiani, Leader of the party made this statement. According to Zhorzholiani, the case has to do with a revenge-like political fight led by National Movement. He also said that the party was not interfering with court process but would not admit questioning of values won through October, 2012 elections. 
Read Story
Human Rights Watch: Media Freedom at Risk in Georgia
Update Time: 2017-03-07 16:11:00
An ownership dispute over Georgia’s most-watched television broadcaster, Rustavi 2, has sparked serious concerns about potential government interference with both media and the judiciary, Human Rights Watch said today.Rustavi 2’s current leadership, the political opposition, and many independent groups see a lawsuit by a former owner seeking to retake ownership and a March 2, 2017 ruling by the Supreme Court endorsing the change as a government-orchestrated move to take over the opposition-minded station. The European Court of Human Rights has ordered temporary suspension of the Supreme Court decision and instructed the Georgian authorities to refrain from interference in the station.“A government-favored change in the editorial policy of Rustavi 2 would deliver a serious blow to Georgia’s media pluralism and could significantly limit the public’s access to opposition views,” said Giorgi Gogia, South Caucasus director at Human Rights Watch. “The entire process of contesting Rustavi 2’s ownership threatens media freedom and judicial independence and demands further scrutiny.” 
Read Story
President’s urge to sides about Rustavi 2 case
Update Time: 2017-03-07 16:10:00
Georgia’s President Giorgi Margvelashvili calls on sides to preserve the current Status Quo on Rustavi 2 TV Company before Constitutional Court and European Court of Human Rights make final decisions into Rustavi 2 case.  Eka Mishveladze’ President’s Press Speaker introduced President’s viewpoint to journalists during the traditional press briefing today. According to Mishveladze, President’s Administration once again underlines that processes around Rustavi 2 and Georgian Public Broadcaster (GPB) and any limitation to freedom of media would be a serious blow on democratic principles and European future of the country. 
Read Story

News Feed